Assalamualaikum ustaz,
Pembedahan
batin telah muncul sebagai teknik perubatan yang semakin popular dalam
masyarakat kita. Ia sering kali dijadikan alternatif kepada pembedahan
biasa untuk penyakit-penyakit yang melibatkan ketumbuhan dan barah. Pada
luaran dan zahirnya, pengamal pembedahan batin ini dikatakan
mengamalkan bacaan-bacaan ayat alquran dan tidak memperlihatkan
ciri-ciri yang boleh diragukan dari sudut syara’ (Contoh: kemenyan,
jampi serapah dan sebagainya). Apa pandangan Majlis Ulama ISMA dalam isu
ini?
Jawapan :
Islam
menyuruh umatnya berikhtiar apabila sakit. Nabi S.A.W sendiri pernah
mengubati kaum keluarga, sahabat-sahabatnya dan masyarakat pada masa itu
dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran serta ubat tradisional. Ini
ditegaskan oleh Allah S.W.T bahawa ayat-ayat suci al-Quran menjadi ubat
penawar, firmanNya,
Yang bermaksud, “Dan
Kami turunkan dengan beransur-ansur dari al-Quran, ayat-ayat suci yang
menjadi ubat penawar dan rahmat kepadanya; dan al-Quran tidak menambah
kepada orang-orang yang zalim melainkan kerugian jua.”
(Al-Isra’: 82)
Ada
enam kali sebutan syifa’ atau kesembuhan dalam al-Quran. Ada begitu
banyak Hadith yang menyebutkan tentang kesembuhan penyakit melalui
rawatan ayat-ayat al-Quran dan doa.
Amalan
perubatan dengan menggunakan doa ataupun bacaan ayat memang salah satu
daripada cabang rawatan yang diakui syarak sebagai amalan mulia. Pergi
ke hospital atau menemui perawat pakar juga digalakkan Islam, kerana
itu juga salah satu daripada cabang rawatan yang disebut oleh Rasulullah
S.A.W dalam Hadis-hadis baginda S.A.W.
Sebelum
saya memperincikan jawapan soalan di atas, terlebih dahulu saya ingin
mendekatkan saudara dengan pengalaman yang dilalui oleh beberapa pesakit
yang pernah mendapat rawatan tersebut. Tujuan saya adalah untuk
memastikan adakah rawatan alternatif ini benar-benar menepati kaedah
syara’ ataupun tidak. Saya perturunkan beberapa pengalaman yang dilalui
oleh mereka seperti di bawah :
Pesakit 1
Encik
Ibrahim (bukan nama sebenar) pernah mendapat rawatan ini. Beliau
menceritakan pengalaman peribadinya sewaktu beliau dibedah secara
batin.Katanya cara dia bedah macam doktor..dibelah dengan keris kecil
(besi kuning) , lepas itu potong urat (terasa macam kena gentik pada
perut), lepas itu digunting, dijahit…darah tak nampak…tapi beliau
seorang sahaja yang nampak urat yang telah dipotong dan darah yang
memancut tu… kita tak nampak darah, tapi boleh rasa kena hiris, kena
jahit, urat kena potong…pedih pun ada, ngilu pun ada, macam kena jentik
pun ada.. Bayarannya terpulang kepada keiklhlasan pesakit, katanya
beliau merawat secara ikhlas bukan bertujuan komersial. Pengamal
menggunakan alat bedah seperti keris kecil, alat jahit dan gunting. Alat
itu beliau tak beli dari mana-mana kedai, tapi datangnya dari dunia
ghaib (dihantar atas sejadah masa sembahyang). Katanya beliau sembuh
sehingga ke hari ini.
Pesakit 2
Pada tarikh 25hb Feb 2009, Encik Fauzi (bukan nama sebenar) menziarahi pesakit kanser kolon yang meninggal. Belum pun genap satu tahun selepas rawatan kemoterapi mengunakan 5-Flurouracil.
Pada
hari yang sama juga, beliau ditunjukkan klip rakaman pembedahan batin
ke atas pesakit itu, dilakukan sehari sebelum dia meninggal dunia.
Bayaran pembedahan RM10,000. Keluarga berpuas hati kerana telah
berikhtiar habis-habisan.
Adakah beliau percaya? Apabila melihat, beliau yakin pembedahan dilakukan, tetapi di luar kemampuan manusia biasa. Rumusan beliau, pembedahan dilakukan dengan bantuan lain. Kanser yang dihidapi pesakit sudah begitu teruk, menghalang perjalanan makanan dalam usus. Risiko telah diberitahu kepada pesakit serta keluarga dan mereka telah menandatangani surat menanggung risiko di atas diri sendiri.
Di dalam hati beliau bertanya sama ada pembedahan sebegini mengambil kira margin keselamatan (safe margins) atau tidak. Mungkin tidak, kerana ada pesakit kanser payudara yang beliau jumpai di klinik, mendapat kanser berulang selepas dibuang ketumbuhan secara pembedahan batin semasa mula menjumpai ketulan kanser di payudara. Akhirnya, kena terima kemo yang kuat dan kanser sudah merebak ke paru-paru dan tulang.
Kita dapat merumuskan beberapa persoalan yang timbul daripada pengalaman mereka di atas :
- Adakah Pengamal pembedahan batin ini dikatakan mengamalkan bacaan-bacaan ayat al-Quran ketika memberi rawatan dan tidak diragui dari sudut syara’ ?
- Adakah Pengamal tersebut menggunakan khidmat khadam ghaib untuk menyembuhkan pesakit ?
1. Adakah Pengamal pembedahan
batin ini dikatakan mengamalkan bacaan-bacaan ayat al-Quran ketika
memberi rawatan dan tidak diragui dari sudut syarak ?
Menjampi
pesakit disebut dalam bahasa Arab sebagai Ruqyah. Ruqyah adalah
dibenarkan. Malah kadang-kadang amat digalakkan. Ini dapat kita lihat
daripada sumber periwayatan Imam Muslim yang menyatakan :
عَنْ
عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ الْأَشْجَعِيِّ قَالَ: «كُنَّا نَرْقِي فِي
الْجَاهِلِيَّةِ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ تَرَى فِي ذَلِكَ
فَقَالَ اعْرِضُوا عَلَيَّ رُقَاكُمْ لاَ بَأْسَ بِالرُّقَى مَا لَمْ
يَكُنْ فِيهِ شِرْكٌ »
Maksudnya :
Daripada Auf bin Malik r.a berkata:
“Kami
pandai menjampi pada zaman jahiliah, maka kami bertanya Nabi s.a.w. :
Ya ! Rasulullah S.A.W. apakah pandangan anda tentang jampi ? lalu
baginda S.A.W. meminta kepada mereka agar mereka memperdengarkan jampi
yang digunakan sejak zaman jahiliah itu. Baginda S.A.W menyatakan harus
dilakukan, selagi tidak menyebabkan syirik”.
(Riwayat Muslim, Kitab al-Salam, Bab La Ba’sa bi al-Ruqaa, Hadis bernombor 4079)
قَالَ
أَبُو الزُّبَيْرِ وَسَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ
لَدَغَتْ رَجُلاً مِنَّا عَقْرَبٌ وَنَحْنُ جُلُوسٌ مَعَ رَسُولِ
»اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرْقِي قَالَ : « مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يَنْفَعَ أَخَاهُ فَلْيَفْعَلْ
Maksudnya :
Abu Zubair berkata : Aku
dengar Jabir bin Abdullah berkata, seorang lelaki daripada kami telah
disengat kala jengking. Ketika itu kami duduk bersama Rasulullah S.A.W.
Maka berkata seorang lelaki wahai Rasulullah S.A.W. ! bolehkah aku jampi
? Baginda S.A.W. bersabda : “Barangsiapa yang mampu di antara kamu
untuk memberi manfaat kepada saudaranya maka hendaklah dilakukan.”
(Riwayat
Muslim, Kitab al-Salam, Bab Istihbab al-Ruqyah min al-‘Ain wa an-Namlah
wa al-Hummah wa al-Naqrah, Hadis bernombor 4076)
Menurut
keterangan hadis ini, jampi mantera ada kalanya boleh menyebabkan
seseorang itu syirik. Seorang Sahabat, Jabir R.A memberitahu Rasulullah
S.A.W bapa saudaranya pandai menjampi. Mendengarkan kata-katanya, itu,
baginda S.A.W terus melarang amalan jampi mantera. Bapa saudara Jabir
R.A kemudian menemui baginda S.A.W dan memperdengarkan bacaan jampinya
untuk merawat sakit sengatan kala jengking. Setelah mendengar, baginda
S.A.W menjawab,“sekiranya ada di antara orang Islam yang berupaya menolong saudaranya, ia hendaklah berbuat demikian”.
(Riwayat
Muslim, Kitab al-Salam, Bab Istihbab al-Ruqyah min al-‘Ain wa an-Namlah
wa al-Hummah wa al-Naqrah, Hadis bernombor 4077)
Dalam
peristiwa ini baginda S.A.W mula-mula menegah bapa saudara Jabir R.A
melakukan jampi kerana menyangka jampi dituturkan dengan kalimah yang
boleh mendatangkan syirik. Setelah mendengar jampi itu, baginda S.A.W
membenarkannya apabila mendapati jampi itu tidak bertentangan dengan
ajaran Islam.
Daripada sumber
ini, para ulama’ telah meletakkan beberapa syarat terhadap penggunaan
jampi mentera atau serapah yang dibolehkan dan digunakan :
- Menggunakan ayat al-Quran.
- Menggunakan bahasa yang difahami.
- Jangan mengi’tiqadkan bahawa jampi itu yang memberi kesan sehingga si pesakit menjadi sembuh, sebaliknya Allah yang berkuasa.
Berbalik kepada amalan tradisi
kita yang menggunakan ayat-ayat al-Quran oleh Pengamal perubatan
alternatif tidak semesti membuktikan apa yang dilakukan oleh individu
yang terlibat adalah sesuatu yang benar dan tidak bertentangan dengan
ajaran Islam.
Dalam jampi mantera
serapah Melayu, sebahagian daripada jampi yang dituturkan ketika
melakukan rawatan melibatkan sebutan bismillah, salam, sebutan nama
nabi, nama-nama khalifah dan sebagainya, termasuk sebutan syahadah di
akhir pertuturan tersebut.
Walaupun
demikian di tengah-tengah jampi, mantera atau serapah tersebut,
dipanggil nama-nama jin, yang “diperintahkan” datang, mengganggu
orang-orang tertentu, merasuk, menguasai roh orang berkenaan membolehkan
orang yang berkenaan hilang akal, sasau atau sebagainya dengan izin Allah.
Sebutan-sebutan
terhadap jin atau jin-jin itu dituturkan dengan perlahan, yang hanya
dapat didengar oleh dirinya sendiri sahaja, tidak difahami atau didengar
dengan jelas oleh pelanggan yang berada di hadapannya. Ungkapan kata
yang berunsurkan Islam disebut dengan kuat dan jelas pada permulaan juga
pada akhir jampi.
Mengenai
soalan yang berkaitan ayat-ayat al-Quran, kandungan Hadith ataupun doa
dalam jampi mantera ataupun serapah, perlu dijelaskan bahawa
sebutan-sebutan seperti ini juga tidak menjamin bahawa kewujudan
kalimah-kalimah ataupun ayat-ayat tersebut menjadi alasan atau bukti
bahawa amalan yang dilakukan itu sesuai dengan ajaran Islam. Begitu juga
kalimah-kalimah yang memperlihatkan adanya pengaruh Islam.
Kalimah-kalimah tersebut seperti sebutan nama malaikat, Rasul atau Nabi,
khalifah, kalimah-kalimah berkat ataupun rangkaian kata syahadah yang
digunakan dalam ungkapan jampi mantera ataupun serapah.
Penggunaan
ayat-ayat al-Quran seperti dijelaskan, juga kalimah-kalimah yang
mengandungi unsur-unsur pengaruh Islam pada hakikatnya lebih banyak
mengelirukan. Dalam banyak hal, kalimah-kalimah tersebut dicampuradukkan
dengan nama-nama jin yang tidak diketahui hakikatnya, juga kata-kata
yang tidak difahami maknanya, tidak dapat ditafsirkan dengan
tepat.Ungkapan seperti ini terdapat dalam jampi, mantera dan serapah
yang digunakan oleh mereka yang melibatkan diri dengan ilmu kebatinan
Melayu, terutama untuk rawatan dan persembahan teater tradisional.
Penggunaan
kalimah-kalimah Allah yang diselit-selitkan dengan nama malaikat, Nabi,
kalimah syahadah di samping sebutan nama jin dan syaitan merupakan
perbuatan menghina atau mempersenda keagungan Allah yang diistilah
sebagai istihza’ malah dalam ungkapan jampi pengasih misalnya,
penggunaan kalimah-kalimah tersebut bagi tujuan jahat, menundukkan
seseorang supaya jatuh kasih kepadanya menyebabkan mangsa rindu dendam,
tertumpu akal fikiran dan ingatannya kepada orang yang memuja.
Walaupun
demikian, kerana ungkapan tadi selalunya dituturkan dengan cepat, suara
perlahan dan sukar didengar dengan jelas, selain kalimah Bismillah di
awal kata, diikuti sebutan salam dan kalimah syahadah di akhir ungkapan,
maka ia akan menimbulkan anggapan bahawa apa yang dibaca oleh penutur
adalah terdiri daripada ayat-ayat al-Quran.
Di
bawah ini diperturunkan satu rangkaian kata jampi pengasih sebagai
contoh:Bismi ‘Llahi ‘r-rahmani r-rahim; bismillah urat daun; bismillah
tembakau cina; bismillah asap pucuk;
hei jin segala jin; pergi ambil hati (dengan menyebut nama mangsa dan
nama ibunya); hantar mari kat aku; kalau tidak aku sumpah engkau; sumpah
baginda rasulullah; dengan baginda rasulullah; dengan berkat doa; la
ilaha illa ‘llah; muhammad ‘r-rasulullah.
Ungkapan
di atas mengandungi Bismillah sepenuhnya sebagai pembuka kata. Selepas
menyebut sebanyak tiga kali, jin dipanggil mengambil hati gadis yang
dipuja, untuk dihantar kepada penutur atau pemuja. Perbuatan seperti
ini, iaitu yang melibatkan jin sama ada disedari penutur atau tidak,
termasuk dalam amalan sihir. Berdasarkan keterangan ini, biarpun dalam
ungkapan yang dikenali sebagai jampi, mantera atau serapah itu
mengandungi ayat-ayat al-Quran, kandungan hadis, doa ataupun hanya
sebahagian daripadanya, tetapi ia disertakan dengan sebutan nama iblis
dan syaitan, disertakan sebutan nama-nama dewa ataupun Tuhan sembahan
selain daripada Allah, maka sebutan itu adalah terlarang. Untuk
memperkuat arahan, penutur kepada jin, agar ia pergi mengambil hati si
gadis, dikatakan bahawa ia akan disumpah dengan menyebut nama baginda
Rasulullah.
Hal demikian
memperlihatkan bahawa sumpah yang dikenakan terhadap jin yang ingkar
seolah-olah datang daripada Rasulullah ataupun berlaku hasil keberkatan
menyebut nama nabi. Dalam masa yang sama sumpah juga dikenakan dengan
menyebut keberkatan doa kalimah La ilaha illa ‘Llah, Muhammada
‘r-rasulullah.
Penutur kata
ungkapan kata ini hakikatnya melakukan pemujaan dengan mencampuradukkan
kalimah Allah untuk memanggil jin bagi menundukkan mangsa. Kalau enggan,
ia akan kena sumpah. Ini memperlihatkan seolah-olah jin itu khadam
penutur. Orang yang meminta pertolongan, sama ada perlindungan diri atau
lain-lainnya boleh menyebabkan pemesongan iktikad seperti yang
dijelaskan. Mereka adalah terdiri daripada orang yang sesat seperti yang
dinyatakan di dalam firman Allah S.W.T,
Yang bermaksud, “Sesungguhnya
hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang Kuasa untuk menyesatkan
mereka, kecuali sesiapa Yang menurutmu dari orang-orang Yang sesat
(dengan pilihannya sendiri)” .
(Al-Hijr : 42)
Bagi
orang awam, apatah lagi mereka yang tidak mengetahui bahasa Arab
menganggap dan berkeyakinan bahawa orang yang terlibat menggunakan
ayat-ayat al-Quran, padahal sesetengah ayat al-Quran yang digunakan
telah diseleweng daripada ayat yang sebenar, pada barisnya, pada
kalimah-kalimah tertentu dan sebagainya. Selain itu, masyarakat masih
banyak beranggapan bahawa amalan kebatinan, tidak kira sama ada untuk
rawatan, ilmu kebatinan mempertahankan diri diharuskan sekiranya
menggunakan ayat-ayat al-Quran atau doa-doa. Anggapan ini adalah salah.
Penggunaan
ayat-ayat al-Quran atau doa-doa diharuskan. Namun, sekiranya ia
disertai dengan sihir, iaitu melibatkan jin-jin, perbuatan tersebut
adalah salah kerana amalan itu termasuk dalam kategori dosa besar yang
membinasakan iaitu sihir. Berdasarkan keterangan ini, juga bukti-bukti
lain yang dapat difikir logiknya ternyata bahawa bukan mudah seseorang
itu, iaitu orang awam untuk mempastikan amalan itu sebagai menggunakan
ayat-ayat al-Quran, zikir-zikir dan sebagainya.Ia juga dikenali sebagai
al-mu’awwizat atau at-ta’awwuz, juga bererti perlindungan. Penggunaan
ruqyah lebih terkenal.
Di antara
sebutan yang boleh menyebabkan syirik ialah ungkapan meminta
perlindungan kepada makhluk seperti jin, menyamakan qudrah Allah dengan
keupayaan makhluk-makhluk, beriktikad keberkatan jampi mantera yang
boleh menyembuhkan penyakit, memberi kuasa, kekuatan atau hikmat
terhadap objek-objek tertentu.
2. Adakah Pengamal tersebut menggunakan khidmat jin untuk menyembuhkan pesakit ?
Mengikut
pengalaman yang dilalui oleh pesakit dan pelanggan yang pernah
mengunjungi pusat rawatan ini percaya bahawa Pengamal perubatan ini
menggunakan khidmat khadam ghaib seperti pengalaman yang dilalui oleh
Pesakit 1 di atas. Kata beliau : “Pengamal
menggunakan alat bedah seperti keris kecik, alat jahit dan gunting.
Alat itu beliau tak beli dari mana-mana kedai, tapi datangnya dari dunia
ghaib (dihantar atas sejadah masa sembahyang)”.
Disokong lagi dengan pengalaman Pesakit 2 katanya : “Apabila
melihat, beliau yakin pembedahan dilakukan, tetapi di luar kemampuan
manusia biasa. Rumusan beliau, pembedahan dilakukan dengan bantuan lain”.
Perkara
ini telah menimbulkan persoalan kepada banyak pihak adakah perubatan
alternatif ini bertepatan dengan syara’ atau sebaliknya. Untuk
menyelesaikan isu ini, marilah kita menjenguk sekejap pandangan ulama’
muktabar yang pernah menghadapi situasi ini yang telah meletakkan
beberapa kaedah setelah penelitian kepada nas-nas yang ada. Pandangan
ini ada yang pro dan kontra. Saya cuma ingin meneliti kesemua hujah yang
ada supaya kita boleh sampai kepada beberapa kesimpulan nanti.
1. Pandangan Pro :
Imam
Ibnu Taimiyah dalam Majmu’ Fatawa, Jil. 11 / hal. 307-308) dan Syeikh
Ibn ‘Uthaimin dalam Fatawa al-Aqidah (fatwa bernombor 193) mengharuskan
khidmat Jin dengan syarat penggunaan mereka pada perkara-perkara yang
diharuskan di samping wasilah juga diharuskan oleh syara’. Ini bermakna
rawatan kepada pesakit menggunakan khidmat jin di antara perkara yang
diharuskan dengan syarat wasilah adalah harus. Pandangan beliau disokong
oleh Syeikh Abdullah Al-Faqih, Penasihat Institut Fatwa yang mengutip
beberapa Kaedah Usul dan Amalan Salafussoleh, di antaranya :
1.1
Kaedah syara’ menyatakan : Asal sesuatu perkara itu adalah harus selagi
tidak ada dalil yang melarangnya. Oleh kerana tidak ada nas yang
melarangnya maka ia kembali kepada kaedah asalnya iaitu hukumnya harus.
1.2
Khidmat yang diminta adalah khidmat masyarakat yang diharuskan seperti
mengawal rumah daripada dicerobohi, mengembalikan duit yang telah dicuri
atau mengelakkan sebarang mudarat yang datang daripada musuh dan
sebagainya sebagaimana pertolongan manusia sesama manusia.
1.3
Khidmat jin ini hendaklah daripada jin Muslim kerana ianya tidak akan
membawa sebarang mudharat kepada diri mereka. Kalau sekiranya khidmat
datang daripada jin Kafir maka hendaklah dipastikan terlebih dahulu
khidmat itu tidak membawa kepada unsur-unsur syirik.
1.4
Ada pendapat yang menolak keharusan khidmat jin ini kerana beralasan
bahawa khidmat jin pada zaman Nabi Sulaiman a.s. adalah kurniaan dan
anugerah Allah S.W.T hanya kepada baginda a.s. dan tidak kepada selain
baginda a.s. Sebenarnya dalil tersebut bukan menjadi hujah yang qat’ie
di kalangan para ulama’ mujtahidin kerana khidmat jin kepada Nabi
Sulaiman a.s. adalah merupakan kewajipan yang diwahyukan oleh Allah
S.W.T sedangkan khidmat jin yang kita maksudkan ialah pertolongan dan
bantuan jin pada perkara-perkara yang diharuskan oleh syara’ berdasarkan
pilihannya bukan kerana kewajipannya.
2. Pandangan Kontra :
Tidak
harus berinteraksi dengan jin dalam melakukan rawatan kepada pesakit.
Mereka yang menyokong pendapat ini adalah terdiri daripada Sohibus
Samahah Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz (Majallah al-Dakwah, bil.
1602, Rabiul Awal 1418 H, hal. 34), Fadhilah Syeikh Soleh al-Fauzan (
Al-Sihr wa Sya’uzah, hal. 86-87), Syeikh Soleh bin Abdul Aziz Al
Al-Syeikh (Majallah al-Dakwah, bil. 1683, Zulqaedah 1419 H, hal. 23),
Dr. Ahmad bin Nasir bin Mohd al-Hamd (Al-Sihr Bain al-Haqiqah wa
al-Khayal, hal. 211), Syeikh Mohd Nasiruddin Al-Bani, Syeikh Abdullah
bin Abdul Rahman al-Jibrin (Al-Qaul fi Murtakazat Mu’alaji al-Sor’ie wa
al-Sihr wa al’Ain) , Abdul Rahman Hasan Hanbakah al-Maidani (Al-Aqidah
al-Islamiah, hal. 290) dan lain-lain. Di antara hujah-hujah mereka
seperti berikut :
2.1 Banyak
riwayat dalam kitab-kitab Hadith menceritakan cara-cara Nabi S.A.W.
merawat dan mengubati penyakit sebagaimana yang biasa diketahui oleh
orang ramai di zaman ini. Baginda S.A.W. sendiri berbekam dan menyuruh
orang lain berbekam, juga baginda S.A.W. menghantar Tabib (Doktor) bagi
mengubati sahabatnya R.A. Begitu juga baginda S.A.W. mengamalkan jampi
mentera dan dijampi dan menyuruh para sahabatnya dengan jampi mentera.
Kalaulah beliau mendapat khidmat jin Muslim sebagaimana dakwaan
setengah-setengah pihak tentulah pada hari Nabi S.A.W. terkena sihir
daripada Yahudi dan juga para sahabat baginda R.A di mana ada yang
dirasuk jin, diserang pelbagai penyakit di segenap bahagian tubuh dan
sebagainya tercatit dalam kitab hadith yang menyebut bahawa Nabi S.A.W.
dan para sahabatnya R.A mendapat bantuan dan pertolongan jin. Kesemua
dalil dan penghujahan dari sudut perbuatan baginda S.A.W., perkataan dan
pengakuannya (taqrir) sudah cukup membuktikan bahawa baginda S.A.W.
tidak mendapat sebarang pertolongan daripada jin.
2.2
Islam sentiasa memandang serius segala aspek yang bersangkutpaut dengan
aqidah kepada Allah S.W.T. agar manusia tidak terjebak dalam
kesyirikan. Oleh itu pintu-pintu ke arah kesyirikan sentiasa ditutup dan
dikawal dengan ketat. Apabila seseorang Tabib yang merawat pesakit
dengan bantuan jin, hatinya sentiasa bergantung harap kepada bantuan
Allah dan jin dalam melakukan proses rawatan pada mulanya. Lama kelamaan
pergantungan hati kepada Allah S.W.T. sudah bertukar sepenuhnya kepada
bantuan jin maka wasilah syirik ini sudah terbina dan akan memudahkan
seseorang Tabib tergelincir dari aqidahnya. Begitu juga kepada pesakit
yang lemah imannya akan mempercayai bahawa penyakitnya sembuh kerana
bantuan jin bukan daripada Allah S.W.T. Walaupun tidak ada dalil qati’
yang mengharamkan khidmat jin tetapi Kaedah Sad al-Zarai’i ini sebagai
kaedah yang praktikal untuk menjaga dan mengawal beberapa maslahat
syariat terutamanya yang berkaitan dengan aqidah.
2.3
Kita wajib membezakan di antara jampi mentera dengan sihir kerana
perbuatan itu pada zahirnya hampir sama. Jampi mentera atau serapah akan
menggunakan ayat-ayat al-Quran dan sebutan yang dibenarkan oleh syarak
tanpa pertolongan jin sedangkan Ahli Sihir akan membaca jampi untuk
memanggil dan menyeru jin supaya datang menolong dan menyelesaikan
hajat-hajat mereka.
2.4 Perlu
diketahui bahawa asal kejadian jin adalah daripada api. Api tabiatnya
membakar. Oleh itu tabiat sifat asalnya adalah zalim, melampau, cepat
berbolak balik dan bertukar daripada satu keadaan kepada keadaan yang
lain. Begitu juga dia boleh bertukar daripada kawan yang baik kepada
musuh yang ketat dan mengheret kawannya kepada azab sengsara apabila dia
mengetahui manusia dalam keadaan lemah dan boleh menguasainya. Apabila
begitu tabiatnya, kenapa kita perlu mengambil jin sebagai kawan
sedangkan kawan kita yang sejati ialah orang yang mengikut al-Quran dan
Sunnah Nabi S.A.W di kalangan para Sahabatnya, Tabi’, Tabi’ Tabien dan
para Solihin.
2.5 Khidmat jin
pada zaman Nabi Sulaiman a.s. adalah kurniaan dan anugerah istimewa
daripada Allah S.W.T kepada baginda a.s. Sebagai contohnya baginda a.s
mendapat khidmat jin dalam usaha memindahkan istana Puteri Balqis dari
Negara Yaman. Peristiwa bersejarah yang berlaku ini bukan syariat yang
ditinggalkan oleh Nabi Sulaiman a.s. menjadi ikutan kita sebagaimana
syariat yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. Oleh itu khidmat jin
pada zaman Nabi Sulaiman a.s. bukan menjadi hujah keharusannya kerana
tidak ada dalil qat’ie yang menunjukkan syariat itu terpakai dan
diamalkan oleh Nabi kita S.A.W. dalam kehidupannya.
2.6
Islam melarang bersahabat dengan jin walaupun untuk mendapatkan
maklumat atau menggunakannya sebagai khidmat sosial kepada masyarakat.
Oleh kerana adanya aspek pemujaan sebagai penghubung untuk memanggil
jin-jin kerana dibimbangi boleh membawa kepada syirik . Kita perlu
berwaspada kerana jin mempunyai nafsu yang mahu dirinya dipuja. Apabila
kita memuja jin, mereka akan menjadi lebih sombong dengan kesesatannya
lebih-lebih lagi apabila sampai ke tahap jin disembah sebagai Tuhan dan
ini akan membawa manusia hanya mencari perlindungan kepada mereka
semata-mata.
2.7 Tidak harus
menggunakan khidmat jin walaupun perkara itu harus kerana Nabi S.A.W
tidak meminta pertolongan mereka walaupun ketika berjihad di medan
perang, usaha mendapatkan berita-berita musuh dan sebagainya sedangkan
ketika itu baginda S.A.W sangat-sangat memerlukannya tetapi baginda
S.A.W tidak melakukannya. Oleh kerana ia merupakan sifat orang-orang
Jahiliah yang sentiasa meminta pertolongan daripada mereka maka Islam
mengharamkan perkara ini dalam firmannya,
Yang bermaksud, “Dan
bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari
manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan
kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka
menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat”.
(Al-Jin : 6)
Dalam
ayat ini, Allah S.W.T mendedahkan kepada kita bahawa jin boleh
mempengaruhi sikap dan tingkah laku seseorang seperti mana yang berlaku
kepada Musyrikin Arab yang sentiasa meminta perlindungan kepada jin-jin
ini ketika ditimpa kesusahan dan ketakutan. Ini memberi kesan jelas
kepada aqidah dan pegangan mereka hingga membawa mereka kepada menyembah
jin dan melakukan sembelihan kerananya dan akhirnya melakukan
kerja-kerja yang kononnya diperkenankan oleh jin-jin tersebut. Natijah
daripada hubungan dua hala dengan jin ini tidak akan membawa sebarang
kebaikan kerana dua alam yang berbeza iaitu alam nyata dan alam ghaib
yang kita tidak dapat mengenal hakikat dan tabiat alam ini kecuali
daripada sumber al-Quran dan Sunnah Nabi S.A.W.
2.8
Penasihat Persatuan Kebajikan dan Perubatan Islam Malaysia, Datuk Dr
Harun Din, beliau menjelaskan bahawa pembedahan batin melibatkan
penggunaan syaitan dan jin sebagai perantaraan. “Kaedah tersebut
semestinya membawa kepada khurafat dan syirik. Syirik merupakan dosa
besar yang tidak diampunkan oleh Allah SWT. Banyak tokoh agama di
Malaysia berpendapat bahawa mereka berasa waswas dengan pembedahan
batin,”
2.9 Menyedari isu
pembedahan batin yang semakin mendapat perhatian masyarakat, sidang
editor Dewan Masyarakat mendapatkan pandangan Ketua Jabatan Surgeri,
Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Profesor Madya
Dr. Razman Jarmin.
Menurut beliau
terdapat dua kaedah perubatan yang diamalkan oleh kebanyakan pesakit –
perubatan moden dan perubatan tradisional. Perubatan moden mempunyai
prosedur ataupun ujian tertentu untuk mengesan penyakit, manakala
rawatan batin berlandaskan kepercayaan semata-mata.
Terdapat
pesakit yang percaya penyakit mereka semakin pulih setelah mendapatkan
rawatan batin. Persoalannya, adakah sesuatu penyakit itu sembuh
disebabkan rawatan tersebut? Dr. Razman juga tidak menolak kemungkinan
penyembuhan penyakit berlaku secara kebetulan. Hal ini demikian kerana,
beliau mendapati masih belum ada bukti empirikal yang dapat menyatakan
keberkesanan pembedahan batin.
“Kami
(Pakar bedah) tidak menghalang pesakit mendapatkan rawatan alternatif
kerana menjadi hak pesakit menentukan rawatan yang mereka mahukan. Namun
terdapat banyak pesakit yang semakin teruk setelah membuat pembedahan
batin.” Jelas Dr. Razman.
Menurut
Dr Razman, faktor yang menyebabkan pembedahan batin begitu popular
dalam kalangan pesakit adalah kerana perubatan tersebut lebih mudah
dipercayai dan mudah tersebar dari mulut ke mulut.
Saya
cabar mereka kemukakan bukti. Jika benar mereka pakar dalam melakukan
pembedahan tanpa meninggalkan kesan parut, saya berpendapat pengamal ini
layak mendapat Anugerah Nobel,” ujar Dr Razman yang mendakwa bahawa
pakar perubatan moden juga sedang beusaha melakukan pembedahan tanpa
kesan parut.
Pengarah Perubatan
Tradisional dan Komplementari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Dr
Ramli Abdul Ghani, menjelaskan bahawa pembedahan batin bercanggah dengan
konsep peubatan Islam dan perubatan moden. Oleh hal demikian, kerajaan
tidak mengiktiraf sebarang bentuk pembedahan batin.
(Artikel : Pembedahan Batin Keberkesannya Diragui, Majalah Dewan Masyarakat, Julai 2009)
Setelah kita dihidangkan dengan pandangan pro dan kontra di kalangan ulamak-ulamak muktabar selepas penelitian kepada nas-nas yang ada maka saya memilih pandangan kontra iaitu tidak harus berinteraksi dengan jin kerana kekuatan hujah dan berdasarkan realiti kini dengan sebab-sebab berikut, seperti di bawah :
Setelah kita dihidangkan dengan pandangan pro dan kontra di kalangan ulamak-ulamak muktabar selepas penelitian kepada nas-nas yang ada maka saya memilih pandangan kontra iaitu tidak harus berinteraksi dengan jin kerana kekuatan hujah dan berdasarkan realiti kini dengan sebab-sebab berikut, seperti di bawah :
1.
Pendapat Imam Ibnu Taimiyah yang mengharuskan berinteraksi dengan jin
ini perlu dilihat dan direnung sejenak kerana suasana kehidupan
masyarakat Islam di zaman Imam Ibnu Taimiyah adalah begitu kuat pegangan
mereka terhadap hukum dan manhaj Islam ketika itu dilaksanakan dan
ditegakkan di samping kesedaran dan kefahaman agama di sisi ulamak dan
orang awam juga mantap berbanding dengan zaman kita ini.
2.
Pendapat beliau tentang berinteraksi dengan jin adalah terlalu umum dan
tidak khusus kepada aspek rawatan dan perubatan. Imam Ibnu Taimiyah
dalam Majmu’ al-Fatawa : 11/307 menegaskan bahawa hendaklah seseorang
itu mempunyai pengetahuan Islam yang cukup sebagai syarat asasi untuk
berinteraksi dengan jin kerana mereka mengetahui perincian hukum-hukum
syarak, dapat membandingkan di antara maslahat dan mafsadah, di antara
halal dan haram dan kadang-kadang mereka mengetahui banyak perkara yang
tidak diketahui oleh orang awam sedangkan di hari ini kebanyakan mereka
yang berinteraksi dengan jin ini jahil dalam masalah hukum-hakam, tidak
memahami kaedah syarak dan tidak dapat membezakan di antara rukun dan
wajib. Kalaulah ditakdirkan Imam Ibnu Taimiyah hidup di zaman kita ini,
pasti beliau akan berpendapat bahawa berinteraksi dengan jin adalah
tidak harus kerana kesan berinteraksi dengan jin tersebut akan membawa
mereka kepada terpesong aqidah. Sebagai contoh dalam realiti kita hari
ini terdapat segelintir manusia yang sanggup menghabiskan duit yang
banyak semata-mata hendak memiliki tangkal, cincin dan sebagainya kerana
mendakwa terdapat jin Islam yang menjaga dan boleh menolong mereka
untuk menyampaikan hajat masing-masing dan sebagainya.
3.
Kebanyakan hadith-hadith yang mengharuskan berinteraksi dengan jin
datang dalam bentuk lafaz sighah tamridh ( رُوِيَ ). Ini bermakna lafaz
yang digunakan itu dari sudut ulamak hadith menunjukkan bahawa rangkaian
periwayatan hadis-hadis tersebut adalah tidak thabit dan benar-benar
pasti. Maka kedudukan hadith-hadith ini jelas tidak boleh menjadi hujah
tentang keharusan berinteraksi dengan jin terutamanya kepada orang-orang
jahil di hari ini yang banyak merujuk kepada dalil-dalil tersebut dan
kesannya ia boleh membawa kepada terpesong aqidah mereka dan menjauhi
mereka daripada Allah S.W.T.
4.
Sejajar dengan garis panduan perbomohan oleh Jabatan Kemajuan Islam
(JAKIM) demi mengelak masyarakat terlibat dalam perkara-perkara
khurafat, tahyul, sihir dan amalan-amalan yang bertentangan dengan
aqidah maka garis panduan ini diperkenalkan seperti berikut :
4.1.
Tidak boleh bersahabat dengan makhluk ghaib seperti jin dengan tujuan
mendapat pertolongan dalam perkara yang ditegah oleh syarak walaupun
dikatakan dengan jin Islam kerana kita tidak tahu sama ada betul atau
tidak.
4.2. Tidak boleh meminta
pertolongan jin dalam rawatan perubatan sehingga membawa kepada syirik
kerana dibimbangi wujud unsur menafikan kudrat Allah S.W.T.
4.3.
Tidak harus meminta pertolongan jin untuk mencari kekuatan dan
kehebatan kerana dibimbangi wujud keyakinan bahawa makhluk-makhluk ini
mempunyai kuasa yang sama dengan Allah atau mengurangkan keyakinan
kepada kuasa Allah S.W.T semata-mata.
4.4.
Tidak harus meminta dan menggunakan khidmat jin untuk ilmu sihir atau
nujum atau ‘menurun’ kerana ia termasuk dalam amalan syirik atau
dilarang oleh Allah dan boleh merosakkan aqidah orang yang terlibat
dengannya.
Kesimpulan
- Jika seseorang Pengamal pembedahan batin mengamalkan bacaan-bacaan ayat al-Quran dan wirid-wirid yang ma’thur serta tidak bercampur aduk dengan sebutan-sebutan yang meragukan dan boleh membawa kepada syirik maka Islam mengharuskannya.
2. Untuk tujuan rawatan dan
pengubatan, kita dibenarkan menggunakan apa jua cara asalkan kaedah
rawatan yang akan dijalani itu tidak mengamalkan perkara-perkara
berikut:
2.1 Berinteraksi dengan jin.
2.2 Mengandungi unsur-unsur syirik.
2.3 Penggunaan bahan yang haram.
2.4 Cara pengubatan yang boleh mendatangkan kemudaratan yang lebih besar.
2.5 Suasana yang menimbulkan fitnah seperti berdua-duaan di antara lelaki dan perempuan.
Sekian Wallahu A’lam.
Disediakan oleh:
Ustaz Ahmad Kamal Muhamad
Ahli Panel MUIS
Ustaz Ahmad Kamal Muhamad
Ahli Panel MUIS
No comments:
Post a Comment